Herkese merhabalar.
Organizasyonlar çalışanları için sürekli gelişimleri için zaman zaman hizmet içi eğitimler seminerler ve kurslar düzenlerler.
Bu kursların bir kısmı amaca hizmet ederken bazıları ise istenilen ölçüde fayda sağlamazlar. Hatta bir kısmı sadece dostlar alışverişte görsün şeklinde iş olsun diye yapılırlar. Bu eğitimlerin fayda sağlamaması her şeyden önce zaman para ve motivasyon israfıdır.
O yüzden şimdi dilimin döndüğünce bir eğitimin faydalı olabilmesi için iyi bir eğitim sayılabilmesi için hangi öğeleri içermesi gerektiğini açıklayacağım.
1 – Tasarımın ve planlamanın kalitesi
Eğitim katılımcıların ihtiyaçları göz önüne alarak tasarlanmalı. Bunun yanında katılımcıların seviyesi, önceki deneyimleri, beklentileri muhakkak eğitim tasarlanırken göz önüne alınmalıdır. Örnek vermek gerekirse yeni başlayan stajyerlerden oluşan bir gruba verilecek eğitim ile, tecrübeli yöneticilerden oluşacak bir gruba verilecek aynı konulu eğitim farklı olarak tasarlanmalıdır. Ya da çoğu zaman olduğu gibi bu gruplar karışık halde de karşımıza çıkabilir. Bu ise tasarıma başka özellikler de eklememiz gerektirebilir. Kapsayıcılık da yine tasarımın kalitesini belirleyen önemli bir unsurdur. Katılımcılardan herhangi birini eğitimin dışında bırakacak bir tasarım kesinlikle kabul edilemez. Grubun içinde engelliler, ya da diğer farklılık grubundan katılımcılar olabilir. Yine bu farklılık kümelerini de tasarımı hazırlarken göz önünde bulundurmamız gerekir. Eğitimin süresi içeriği katılımcıların özellik ihtiyaç beklenti, istek ve imkanlarına göre planlanmalıdır.
2- Uygulamanın kalitesi
Katılımcıların bir eğitim değerlendirirken öncelikle dikkate aldıkları, uygulamanın kalitesidir. Çünkü katılımcı uygulamanın asıl kalitesini belirleyen tasarımın kalitesinin farkında değildir. Bilmek zorunda da değildir. Uygulamanın asıl kalitesini belirleyen şey ise eğitimcinin kalitesidir. Eğitimcinin konuya hakimiyeti, katılımcılarla olan ilişkisi, risk yönetimi olası krizlerle başa çıkma becerisi burada oldukça önemlidir. Uygulamanın kalitesini belirleyen diğer bir unsur ise katılımcıların motivasyonu, hazır bulunuşluğu ve öğrenme kapasitesidir.
3- Değerlendirmenin kalitesi
Eğitim sonrasında öz değerlendirme akran değerlendirmesi ve eğitimci tarafından yapılacak değerlendirmeler birleştirilerek sağlıklı bir sonuca varılmalıdır. Hem yapılan eğitim hem katılımcıların performansı ayrı ayrı değerlendirilmelidir.
Söz konusu olan kalıcı bazı değişiklikler ise ki eğitimin amacı budur. Eğitim sizi geliştirdiği ve dönüştürdüğü ölçüde anlamlıdır. Eğitim bittikten sonra da katılımcılar desteklenmelidir.
Nasıl ki bir araba alırken bile satış sonrası destek teknik servis yedek parça gibi konuları göz önünde bulunduruyor bu ağları yaygın olan markalar tercih ediliyorsa eğitimde de eğitim sonrasında bir destek sunulması gerekir.
Bu tür destekler günümüzün bilgi bilgi işlem teknolojileri kullanılarak uzaktan çok kolay bir şekilde sağlanabilmektedir.
Uzman desteğinin yanı sıra eğitim ile ilgili sunum, slayt, anket, kitap, çevrimiçi kaynaklar ve dokümanlar toplu ve düzenli bir şekilde katılımcılara sunulmalıdır.
Eğitime ayrılacak kaynaklara verimli kullanılması israf edilmemesi her şeyden önce dünyamıza ve vatanımıza karşı bir sorumluluktur.
Herkese sevgiler ve selamlar diliyorum efendim.